Monday, February 16, 2009

Aktivis AMK PKR ditahan sebar risalah krisis Perak


Polis menahan empat pemimpin PKR Kuala Kangsar berhubung pengedaran risalah penerangan krisis politik di Perak pagi semalam.

Mereka - termasuk ketua Wanita bahagian dan ketua Angkatan MudaKeadilan (AMK) - ditahan di Arena Square Pasar Tani di Kuala Kangsar.

Ketua polis Kuala Kangsar, Supt Abdul Ghafar Mohamad berkata, mereka ditahan ketika mengedarkan risalah tersebut kepada orang ramai pada kira-kira jam 9 pagi.

Menurut Bernama, polis turut merampas risalah tersebut daripada keempat-empatnya.

Abdul Ghafar dipetik berkata, mereka ditahan kerana risalah mengenai krisis politik di Perak itu "boleh menimbulkan kekeliruan dan salah tanggapan" di kalangan rakyat.

Mereka yang disiasat mengikut Akta Penerbitan dan Mesin Cetak 1984 dibebaskan dengan jaminan polis selepas merakamkan kenyataan mereka.

Dihubungi Malaysiakini petang ini, ketua AMK bahagian Abdul Hadi Rusli (foto, baju merah) mengesahkan mereka berempat ditahan polis kerana didakwa menyebarkan risalah berhubung pemecatan Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin kepada pengunjung yang lalu lalang di pasar minggu tersebut.

Turut ditahan bersamanya, ketua Wanita, Rosmina Hamdan dan setiausahanya Nor Bariah Mohd Ali.

Mantan ketua AMK bahagian Meor Johari Abu Bakar turut ditahan

Mereka ditahan oleh lima anggota polis yang berpakaian biasa dan dibawa ke ibu pejabat polis daerah Kuala Kangsar yang terletak kira-kira 300 meter dari pasar tersebut.

Menurut Abdul Hadi lagi, mereka ditahan selama tujuh jam untuk diambil kenyataan dan polis juga merekodkan gambar dan cap jari mereka.

Mereka dibebaskan dengan jaminan polis dan diminta melaporkan diri pada jam 10 pagi, 2 Mac ini di balai yang sama.

0 ulasan:

Post a Comment

 

Copyright 2009 All Rights Reserved Revolution Two Lifestyle theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com